Науката е една крачка по-близо до намиране лечение за Алцхаймер

03 ноември 2016 / 12:41

lv1 lv1 lv1

Снимка: БГНЕС

Снимки към новината

Науката е една крачка по-близо до намиране лечение за Алцхаймер. Ново експериментално лечение се е оказало успешно и без странични ефекти, съобщават учени от САЩ. Резултатите са публикувани в сп. „Наука”.

Лечението използва съединение, наречено „верубецестат”, разработено от американска фармацевтична фирма. То цели да намали нивото на протеините, наречени бета амилоиди и по този начин да блокира ензима ВАСЕ1. При хората с болестта на Алцхаймер, тези протеини образуват плаки, които увреждат мозъка, засягайки когнитивните способности на човека и особено неговата памет. Затова фармацевтичните лаборатории се опитват да разработят съединения, които да спрат формирането на подобни плаки или да унищожат вече образувалите се. А ензимът играе ключова роля в производството на протеини.

Досега продуктите, разработени за неутрализиране на ензима BACE1 са имали силно токсични странични ефекти, като например увреждане на черния дроб или допълнителна невродегенерация. При „верубецестатът” подобен негативен ефект не е бил отчетен, твърди ръководителят на изследователската лаборатория „Мерек” в Ню Джърси д-р. Матю Кенеди.

Заедно с екипа си той е установил, че една или две дози от съединението са достатъчни да се понижат нивата на протеин, без това да нанася здравословни вреди. Доколко ефективно е лечението ще бъде ясно до юли 2017 г.

Ако резултатите са достатъчно добри, до две-три години светът най-вероятно ще разполага с лекарство за една от най-коварните и разпространени болести сред възрастните хора по света. Според Световната здравна организация в момента близо 36 млн. души в световен план страдат от деменция, като повечето от тях са с болестта на Алцхаймер. Очаква се техният брой да се удвои до 2010г., а до 2050 г. да достигне 115,4 млн., ако не бъде открито ефективно лечение.

Източник: Health.bg